Diagnóstico de la práctica pedagógica de la expresión oral en los niños de 5 años de la I.E.I N°222, El Muyo, Aramango, Amazonas, 2022
Loading...
Date
2023-06-25
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
La investigación tuvo como objetivo analizar situaciones contradictorias recurrentes de la práctica pedagógica de la expresión oral. La investigación es de tipo cualitativa y se enmarca en descriptiva simple. Se utilizó como técnica la observación participante y como instrumentos los diarios y entrevistas. Los resultados muestran tres tensiones: (a) Tensión entre la canción de bienvenida como actividad afectiva, y como actividad de entrada, (b) tensión entre la timidez como causal para los problemas de expresión oral, (c) tensión entre imagen – palabra para expresarse oralmente. Las conclusiones a las que se llegó en el estudio indican que, los diarios de campo y las entrevistas permitieron registrar información cualitativa de la variable práctica pedagógica de la expresión oral. La matriz de sistematización permitió organizar la información registrada evidenciando las recurrencias contradictorias expresadas en tensiones de la práctica pedagógica de la expresión oral.
The objective of the research was to establish recurrent contradictory situations in the pedagogical practice of oral expression. The research is qualitative and is framed as simple descriptive. Participant observation was used as a technique and diaries and interviews as instruments. The results show three tensions: (a) tension between the welcome song as an affective activity, (b) tension between shyness as a cause for oral expression problems, (c) tension between image-word for oral expression. The conclusions reached in the study indicate that the field diaries and interviews made it possible to record qualitative information on the variable pedagogical practice of oral expression. The systematization matrix made it possible to organize the information recorded, evidencing the contradictory recurrences expressed in tensions of the pedagogical practice of oral expression.
The objective of the research was to establish recurrent contradictory situations in the pedagogical practice of oral expression. The research is qualitative and is framed as simple descriptive. Participant observation was used as a technique and diaries and interviews as instruments. The results show three tensions: (a) tension between the welcome song as an affective activity, (b) tension between shyness as a cause for oral expression problems, (c) tension between image-word for oral expression. The conclusions reached in the study indicate that the field diaries and interviews made it possible to record qualitative information on the variable pedagogical practice of oral expression. The systematization matrix made it possible to organize the information recorded, evidencing the contradictory recurrences expressed in tensions of the pedagogical practice of oral expression.
Description
Keywords
Diagnóstico, práctica pedagógica, expresión oral, diagnosis, pedagogical practice, oral expression